Fietsbrug De Groote Wielen

Middenin de wijk De Groote Wielen ligt een omvangrijke waterplas waarover een unieke fietsbrug wordt gerealiseerd. Het ontwerp van A&E Architecten kenmerkt zich door zijn ranke, elegante vormgeving en innovatieve betonsamenstelling.

Lees meer
Impressie: A&E Architecten

Energiestations GVB Veren 

Het winnende ontwerp van A&E Architecten voor de gelijkrichterstations draagt bij aan het duurzame imago van het GVB door het zichtbaar circulaire en natuur-inclusieve ontwerp.

Lees meer
Impressie: A&E Architecten

Onderdoorgang Amstelstroomlaan

Deze onderdoorgang is onderdeel van de Amstelstroomlaan die van west naar oost door het gebied Overamstel loopt. Het ontwerp van A&E Architecten komt voort uit de ambitie om in plaats van een tunnel-uitstraling het beeld van een ruim viaduct te maken.

Lees meer
Fotografie: Luuk Kramer

Kunstwerk Balkbrug 

De drukke N377 kruist Balkbrug in het hart. Het ontwerp van A&E Architecten voorziet in een onderdoorgang voor het snelverkeer, zodat de twee helften van het dorp weer beter met elkaar in contact komen. 

Lees meer
Impressie: A&E Architecten

Duurzame industriewaterzuivering 

BAM Infra Nederland heeft (samen met RWB Water Services) in minder dan anderhalf jaar tijd een duurzame industriewaterzuivering gebouwd in het Groningse Garmerwolde voor North Water. Deze nieuwe waterfabriek levert op een duurzame manier water aan industriële bedrijven in de Eemshaven.

Lees meer
Duurzame industriewaterzuivering voor North Water

Nascheidingsinstallatie AEB

Met deze installatie levert AEB een belangrijke bijdrage aan het behalen van de duurzaamheidsdoelstelling van Amsterdam en overige deelnemende gemeenten: het scheiden van 65 tot 75% van het huishoudelijk afval in 2020.

Lees meer
Impressie: A&E Architecten

Onderdoorgang Amstelstroomlaan

Deze onderdoorgang is onderdeel van de Amstelstroomlaan die van west naar oost door het gebied Overamstel loopt. Het ontwerp komt voort uit de ambitie om in plaats van een tunnel-uitstraling het beeld van een ruim viaduct te maken. Een slanke grijze rand is de beeldbepalende drager en vormt een welkom-gebaar, als een luifel. De uitwaaierende zijwanden werken als een uitnodigend gebaar voor passanten. De twee buitenste overspanningen zijn extra ruim uitgevoerd om de randing van de wanden zo ver mogelijk naar binnen door te zetten. Daardoor momt er extra daglicht in de tunnel, ontstaat er meer diagonaal doorzicht en wordt de onderdoorgang optisch korter.

De onderdoorgang zelf is ontworpen als een intermezzo in de Amstelstroomlaan, een passende verbijzondering. Om die reden zijn kleuren en materialen toegepast die passen bij de inrichting van de openbare ruimte, bekend als de Puccini stijl. Om de beleving voor de voetganger te vergoten hebben wij gekozen voor dansend metselwerk als afwerking voor de wanden en daglichtvangers bij de vides. Metselwerk is een ‘tactiel’ en ‘vriendelijk’ materiaal, ook passend bij de inrichting van de Amstelstroomlaan. Door het expressieve oppervlak van het metselwerk ontstaat een interessant beeld en worden graffiti en aanplakken ontmoedigd. Bijkomend voordeel is dat het geluid in de onderdoorgang wordt verstrooid en minder hard zal klinken.

Door het toevoegen van een tweede vide (opening in het dek) valt er meer daglicht in de onderdoorgang. Tevens vergroten de vides de beleving van de hoogte, het besef van de buitenwereld. De vides worden in de wand benadrukt met een afwijkende hoogwaardige  wandafwerking van glasmozaïek die het daglicht extra reflecteert en als intermezzo in de wand van de onderdoorgang werkt. Een LED-lijn licht deze vlakken in de avond aan. De algemene verlichting in de onderdoorgang bestaat uit een sterrenhemel van ronde armaturen met steeds wisselende diameter en lichtsterkte.

Het metselwerkpatroon is parametrisch ontworpen. Er is een computerprogramma ontwikkeld waarmee allerlei patronen kunnen worden gemaakt. De stenen zelf zijn speciale vormstenen die op bestelling gebakken zijn. De stenen hebben een afgeronde kop, waardoor de draaiing van de stenen mogelijk wordt binnen een strak stramien. Een glanzende laag op de stenen (engobe) beschermt ze op de lange duur en maakt reinigen mogelijk.

Dit ontwerp is gemaakt in opdracht van, en uitgevoerd door BAM Infra Regionaal (Tunnelalliantie)

Fotografie: Luuk Kramer